Wednesday 7 September 2011

MCA & GERAKAN

Seorang Menteri Kanan UMNO telah membuat kenyataan bahawa beliau akan berjuang bagi memastikan perwakilan Cina akan berada dalam cabinet kerajaan Barisan Nasional (BN) walaupun MCA atau Gerakan gagal untuk mendapatkan kerusi parlimen pada PRU 13 yang akan datang.

Pada sebelah pihak pula, pemimpin-pemimpin MCA berkeras tidak akan mengisi jawatan kabinet jika mereka tidak dapat mencatat keputusan yang lebih baik dari apa yang dimenangi oleh mereka dalam PRU 12, tahun 2008. Ia ibarat sebagai satu ugutan atau ancaman atau pencurahan perasaan kecewa atau putus asa atau menjaga maruah ataupun perbuatan tidak mementingkan diri sendiri?

Mari kita kaji kenyataan ini :

(1) Nampaknya UMNO sudah tahu MCA dan Gerakan tidak boleh menang mana-mana kerusi dalam PRU yang akan datang.. Wow..dasat..Ini bermakna Liow Tiong Lai akan kalah di Bentong. Chua Soi Lek tidak berpeluang dalam mana-mana kerusi parlimen di Johor.  Pang Tsu Ming di Semambu, Indera Mahkota akan perlu untuk menjadi seorang akauntan semula. Wakil MCA yang lain di Teruntum, YB Chang, juga akan kecundang.

(2) UMNO dan MCA telah sekatil sejak zaman Perikatan…tapi nampaknya anda masih tidak memahami jiwa Cina. Mereka bukan seperti kertas edaran..brader!! Memantau pengundi Cina adalah sesuatu yg mudah berbanding dengan menjaga pengundi bukan Cina. Ini merupakan kerugian besar yang dilakukan oleh MCA.. Anda tidak membenarkan MCA untuk mempunyai jiwa Cina.

(3) Adakah hanya Gerakan dan MCA mewakili pengundi Cina??  Tapi Menteri Nazri ni memang terkenal sebagai seorang yang membuat kenyataan sembrono… Dia jenis yang membuat provokasi..Jadi, kita tidak boleh mengambil dia serius mengenai perkara ini.

(4) Dalam menyataka perkara ini, Menteri Nazri telah secara tidak sengaja mengakui bahawa orang Cina mempunyai satu lagi parti pilihan..Iaitu DAP.. Dengan mengatakan bahawa, anda mengarahkan perhatian orang Cina dan juga bukan Cina untuk mengkaji personaliti DAP.

(5). Maka Menteri Nazri telah memberikan pas percuma kepada DAP. Dengan ini, Karpal Singh, pengerusi DAP akan mempunyai kesempatan untuk mengucapkan terima kasih kepada Menteri Nazri dan bukannya ayat biasa dia kepada Menteri Nazri.
Kepada mereka yang menyerang DAP sebagai salinan karbon kepada PAP (Singapura),. Perlu melihat bahawa hakikat kedua-dua pihak telah hidup dunia dan masa yang berlainan. PAP telah berkembang menjadi sebuah parti imperialis manakala DAP, pada mengekalkan imej membari perkhidmatan kepada golongan pertengahan dan bawahan sebagai sebuah parti politik.
Saya tidak pernah mengetahui bagaimana DAP berfungsi secara detail. Bagaimanapun dari penilaian dan bacaan, saya dapat simpulkan ;
Perkara pertama yang akan dilihat dengan jelas adalah kaedah pendekatan minimalis yang saya fikir hampir merupakan satu doktrin dalam DAP. Mereka akan datang untuk melakukan aktiviti politik. Tiada gimik2 buatan. Mereka datang berpakaian semata-mata untuk bekerja..bukan bersantai.. Majlis makan yang ringkas dan kemudian aka nada ceramah yang kecil dan kemudian ditangguhkan untuk melakukan apa yang dituntut dalam agenda.. Tiada masa untuk menyanyi karaoke, tiada masa show oleh artis-artis yang dijemput..tidak acara memberikan hamper.
Orang akan cepat sedar, bahawa ini adalah sebuah parti yang berfikiran serius,  ”Buat kerja -  dapat sokongan rakyat”.
Keadaan ini menggambarkan, parti ini boleh sapu semua undi Cina dan jika ia lebih pragmatik dengan mengurangkan imej etnik, ia juga boleh menarik sokongan daripada bukan Cina.

Maka pada pandangan saya, sudah pasti orang Cina akan mempunyai wakil di Parlimen -majoriti mereka dalam DAP dan yang lain dalam PKR.
(6) Juga menteri Nazri menganggap, BN akan kekal berkuasa.. Bagaimana pula, jika kita mempunyai sebuah kerajaan baru? Jika ini terjadi, orang-orang Cina sudah boleh melupakan  MCA kerana mereka akan diwakili oleh DAP dan PKR.

Menteri Nazri juga berkata bahawa BN tidak akan "menghukum" pengundi Cina dengan membuang wakil-wakil mereka daripada jawatan Kabinet jika mereka enggan untuk mengundi bagi kedua-dua parti komponen Cina iaitu MCA dan Gerakan.
Bagaimana anda menilai kenyataan ini?  Dalam erti kata lain dia sebenarnya berkata, - MCA lu tak perlu bikin apa apa, kita akan berjuang untuk anda.
Bolehkah MCA hidup tanpa malu dan penghinaan dengan perkongsian sebegini? Tidak hairanlah orang Cina meninggalkan MCA kerana MCA telah lupa bagaimana untuk menjadi Cina sebenar. Orang-orang Cina yang sebenar tidak ke sana-sini dengan mangkuk ditangan meminta dan merayu untuk pertolongan politik. 
Orang-orang Cina akan berusaha untuk mendapat apa yang diperlukan dan ia adalah satu perkara yang mereka banggakan.

Jelas Menteri Nazri tidak memahami minda Cina.
Perkara yang terbaik dalam kepimpinan BN boleh lakukan adalah untuk membenarkan MCA untuk melakukan “Seppuku” politik. Ia tidak boleh menafikan MCA,  sekurang-kurangnya mempunyai maruah diri sendiri. Untuk hidup dan mati dengan hormat telah lama bermain difikiran Presiden MCA, Dr Chua Soi Lek beberapa bulan lalu apabila dia berkata dia akan tarik partinya daripada kerajaan jika ia tidak Berjaya mencapai keputusan yang lebih baik dari PRU 12 pada tahun 2008.

Dr Chua mula-mula mencetuskan idea ini apabila beliau menggesa Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) untuk tidak menyertai Kabinet Sarawak selepas ia hanya memenangi enam daripada 19 kerusi yang ia bertanding dalam pemilihan negeri April 16. Beliau kemudian berkata MCA akan melakukan perkara yang sama, menggunakan keputusan PRU 12, 2008 sebagai KPI nya. Sekiranya MCA gagal untuk memenangi sekurang-kurangnya 15 parlimen dan 31 kerusi Dewan Undangan Negeri, maka parti itu tidak akan menerima apa-apa jawatan kabinet dalam kerajaan akan dating (jika BN menang).

Menteri Nazri menyamakan ini sebagai ancaman kepada masyarakat Cina, dan menyatakan bahawa bahawa ramai kawan-kawan Cina telah mengadu mengenai hal ini.
Inilah masalahnya dengan menteri-menteri kita. Setelah terlalu lama berkuasa, mereka akan mendapat mabuk olehnya dan ia meracuni fikiran mereka. Mereka tidak akan faham mengenai kehormatan dan maruah diri. Penghormatan, bukan satu ancaman,.wahai Menteri..!

Kemudian kepimpinan MCA mengatakan ia akan kekal dengan pendiriannya untuk tidak menyertai Kabinet jika partti itu mengalami keputusan PRU13 yang lebih teruk daripada yang berlaku dalam PRU12 pada tahun 2008.. Mereka menegaskan bahawa ini adalah menunjukkan rasa hormat kepada keputusan masyarakat Cina dan bukan untuk "menghukum" mereka.

Naib Presiden MCA Datuk Chor Chee Heung memberitahu bahawa keputusan yang dicapai baru-baru ini oleh CWC MCA, menunjukkan rasa rendah diri pemimpin MCA dan kesediaan mereka untuk menerima kekalahan dengan bermatruah.. "Kami menunjukkan rasa hormat kepada kehendak pengundi.”…
 
Mungkin, Menteri Chor boleh mengesyorkan Menteri Nazri untuk membaca beberapa buku klasik Cina yang berkaitan dengan “diri dan maruah”….

No comments:

Post a Comment