Tuesday, 27 September 2011

Dude turns all of Wikipedia’s featured articles into a 5,000-page book


Seorang mamat ni telah print artikel dari Wikipedia dan jilidkan menjadi buku dengan 5,000 mukasurat.

Punya la tebal..

Lebih 21 Laman Web Kerajaan Pahang Digodam Awal Minggu Ini

Nampaknya, akhir-akhir ini, aktiviti godaman pada laman-laman milik kerajaan semakin meningkat. Setelah beberapa laman dibawah Jabatan Pendidikan Kedah digodam, kini ia dilaporkan yang mana lebih daripada 21 laman web milik kerajaan Pahang digodam oleh salah seorang pengodam dari negara jiran. Walaubagaimanapun, semua laman web tersebut telah pun mula beroperasi seperti biasa hari ini.


Berikut merupakan senarai penuh laman milik kerajaan Pahang yang telah digodam oleh pengodam yang dinamakan sebagai Alex Owners;

  1. Jabatan Agama Islam Pahang (jaip.pahang.gov.my)
  2. Jabatan Kerja Raya Pahang (jkr.pahang.gov.my)
  3. Pejabat Daerah & Tanah Bentong (pdtbentong.pahang.gov.my
  4. Pejabat Daerah & Tanah Bera (pdtbera.pahang.gov.my)
  5. Pejabat Daerah & Tanah Cameron Highlands ( pdtchighlands.pahang.gov.my )
  6. Pejabat Daerah & Tanah Jerantut (pdtjerantut.pahang.gov.my)
  7. Pejabat Daerah & Tanah Kuantan (pdtkuantan.pahang.gov.my)
  8. Pejabat Daerah & Tanah Pekan (pdtpekan.pahang.gov.my)
  9. Pejabat Daerah & Tanah Raub (pdtraub.pahang.gov.my)
  10. Pejabat Daerah & Tanah Rompin (pdtrompin.pahang.gov.my)
  11. Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Pahang (spa.pahang.gov.my)
  12. Pejabayt DYMM Sultan Pahang (pkdymm.pahang.gov.my)
  13. Pejabat Daerah & Tanah Temerloh pdttemerloh.pahang.gov.my)
  14. Pejabat Daerah & Tanah Maran (pdtmaran.pahang.gov.my)
  15. Pejabat Kewangan Pahang (pkn.pahang.gov.my)
  16. Jabatan Verinar Pahang (vetphg.pahang.gov.my)
  17. Pejabat Tanah & Galian Pahang (ptg.pahang.gov.my)
  18. Bahagian Kerajaan Tempatan Pahang (bkt.pahang.gov.my)
  19. Jabatan Kebajikan Masyarakat Pahang (jkm.pahang.gov.my)
  20. Jabatan Pertanian Pahang (agri.pahang.gov.my)
  21. Pejabat Daerah & Tanah Lipis (pdtlipis.pahang.gov.my)

Buat masa ini, kesemua laman diatas beroperasi seperti sedia kala.

Saturday, 24 September 2011

The Past and Future of Famous Logos

The Past and Future of Famous Logos: We’ve brought you the stories of how some famous logos have *evolved, but what about the future? At Stock Logos, we see how some logos become simpler over time, and that trend is projected into the future. Of course, some of these companies are projected to encounter, um, “circumstances.”























Tuesday, 20 September 2011

Terdapat Lebih 6.5 Juta Pengguna Facebook Hanya Di Kuala Lumpur

Semua mungkin sedia maklum yang mana Malaysia mempunyai lebih daripada 11.5 juta pengguna Facebook, yang mana meletakkannya di tempat ke-17 dari senarai negara-negara dengan angka pengguna yang tinggi.

Dan menariknya, melalui statistik baru yang dikeluarkan berdasarkan bandar, ianya meletakkan Kuala Lumpur di tangga yang ke-8 berbanding bandar-bandar lain diseluruh dunia.



Melalui apa yang diperlihatkan, ianya menunjukkan, di Kuala Lumpur sahaja, terdapatnya lebih daripada 6.5 juta pengguna Facebook, salah satu angka yang amat tinggi sekali. Ia sekaligus meletakkan Kuala Lumpur di tangga ketiga negara-negara Asia Tenggara (dan Asia) dengan pengguna paling ramai, iaitu hanya dibelakang Jakarta, Indonesia dan juga Bangkok, Thailand.

Berkemungkinan, dengan kadar penembusan Internet yang paling tinggi di Kuala Lumpur, mungkin kita tidak akan dapat melihat perkembangan yang drastik dari angka pengguna Facebook sekitar Kuala Lumpur, sebaliknya mungkin bandar-bandar lain akan berkembang, dan mungkin kita akan melihat perkembangan angka pengguna Facebook, melangkaui angka 12 juta pada penghujung tahun ini.

Hebat juga warga Kuala Lumpur ni...

Sunday, 18 September 2011

Apa jadi filem Raya Tak Jadi?

Apa jadi filem Raya Tak Jadi?:
JOYAH sebenarnya jatuh kasihan pada filem Raya Tak Jadi yang diarahkan oleh Razak Mohaideen ni. Orang dah beraya lebih dua minggu, alih-alih filem raya yang satu ni baru nak keluar panggung.

Mood raya pun dah tak ada sampaikan ramai yang tertanya-tanya pada Joyah apa dah jadi dengan filem ni. Kenapa lambat keluar dan kenapa baru sekarang nak tayang cerita raya yang dah berlalu pergi tu.

Dengar khabarnya Razak bengang dengan orang Finas sebab tidak membenarkan filem bertemanya ditayangkan pada hari raya yang lalu. Semuanya gara-gara Skim Wajib Tayang (SWT) yang menyebabkan filem Raya Tak Jadi jadi mangsa.

Ada SWT pun kena hentam, tak ada SWT pun kena hentam. Macam mana tu? Joyah tak menyebelahi mana-mana pihak tetapi dalam kes ini ada benar kata-kata pengarah seorang ni, Finas kena bagi laluan pada filem yang bertema.

Kalau tak diberi laluan macam mana filem bertema ni nak ditayangkan tepat pada masanya. Apalah nasib produser yang nak buat filem bertema kalau tak ada laluan yang baik untuk mereka.

Soal tayangan satu hal, soal untung pun kena ambil kira. Joyah tak rasa orang ramai nak tengok filem macam ni kalau dah basi. Kasihan pada produser yang dah keluar bajet juta-juta. Sebab ramai di antara mereka buat filem sebab nak kaut untung. Tak gitu?


- Utusan Online

Gambar Iqram Dinzly & Fouziah Gous Kemalangan Jalan Raya

Gambar Iqram Dinzly & Fouziah Gous Kemalangan Jalan Raya:
Inilah gambar kereta Satrio Neo Bumblebee milik Iqram Dinzly yang terlibat kemalangan. Turut berada bersama dalam kereta tersebut ialah kekasih Iqram Dinzly iaitu Fouziah Gous.

Difahamkan mereka berdua dalam perjalanan ke Karnival Amal Syawal NSTP di Bangsar. Dari mana mereka bertolak, tidak pula kami pasti. Kemalangan tersebut berlaku di kawasan Karak.

Jika dilihat dari gambar di atas, jelas Iqram Dinzly dan Fouziah Gous tidak mengalami kecederaan parah. Syukur.

sumber : rotikaya.com

Friday, 16 September 2011

@HishammuddinH2O - Mansuh ISA hasil konsultasi dua setengah tahun dengan stake-holders

@HishammuddinH2O - Mansuh ISA hasil konsultasi dua setengah tahun dengan stake-holders:


Kenyataan Akhbar
Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein
Menteri Dalam Negeri


Saya selaku Menteri Dalam Negeri (KDN) amat mengalu-alukan dan menyambut baik pengumuman yang bersejarah ini. Pengumuman yang berani pada malam ini adalah bukti kepada komitmen Perdana Menteri dan kerajaan dalam memastikan Malaysia terus maju ke hadapan selaras dengan hasrat kita untuk mewujudkan sebuah negara demokrasi yang lebih matang. Secara peribadi saya amat gembira untuk melaksanakan inisiatif tersebut yang saya yakini dapat mengimbangi Hak Asasi (Civil Liberties) dengan Keselamatan Negara (National Security).

Seluruh warga KDN turut menyambut baik pengumuman ini kerana ianya merupakan kemuncak kepada usaha kita semenjak dua setengah tahun yang lalu di mana kita sememangnya telah melaksanakan transformasi serta proses penyemakan menyeluruh undang-undang dan akta-akta di bawah kawal selia KDN serta agensi di bawahnya. Ini bertujuan memastikan undang-undang tersebut masih relevan dan berkesan bagi tujuan keselamatan dan ketenteraman awam.

Pengumuman Perdana Menteri malam ini juga adalah hasil usaha KDN mengenal pasti undang-undang lapuk serta tidak lagi relevan dengan keadaan dan landskap masa kini. Langkah ini turut mengambil kira pandangan pihak-pihak berkepentingan melalui beberapa sesi konsultasi. Namun, pihak KDN akan menyusul ke arah pengumuman pengisytiharan pembentangan usul agar ketiga-tiga proklamasi darurat ditamatkan kuatkuasanya.

Pihak KDN juga yakin dua undang-undang baru yang diumumkan ini akan tetap mampu memelihara ketenteraman dan keselamatan awam. Pengenalan dua undang-undang baru ini akan memberi kita peluang untuk lebih fokus selaras dengan matlamat untuk mengimbangi hak asasi individu dengan hak asasi majoriti.

Pemansuhan ISA/EO: PM Najib akan kommit lebih sumber untuk keselamatan?

Pemansuhan ISA/EO: PM Najib akan kommit lebih sumber untuk keselamatan?:

Malam tadi Perdana Menteri Dato Seri Mohd Najib Tun Razak memberikan kejutan dengan mengumumkan pemansuhan undang undang seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Ordinan Darurat (EO) dan segala kuasa menahan mana mana individu tanpa perbicaraan.


Ucapan beliau yang dipancarkan secara langsung dari auditorium RTM:



PERUTUSAN KHAS HARI MALAYSIA

OLEH

YAB. DATO’ SRI MOHD NAJIB TUN ABDUL RAZAK

PERDANA MENTERI MALAYSIA

SEMPENA SAMBUTAN HARI MALAYSIA 2011


Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam sejahtera dan Salam Hari Malaysia.


Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian.


1. Alhamdulillah dengan limpah izin dan kurnia-Nya jua, kita dapat menyambut ulangtahun penubuhan Malaysia bagi kali ke-48 sebagai warga sebuah negara yang merdeka, berdaulat, demokratik, aman dan makmur.

2. Sesungguhnya kisah perjalanan Malaysia penuh warna-warni. Bermula daripada sebuah negara pertanian berpendapatan rendah semasa penubuhannya, hari ini, hasil mahsul perancangan penuh sistematik dan pelaksanaan begitu mapan, kita telah berjaya muncul sebagai negara perindustrian moden yang berpendapatan sederhana tinggi. Bertolak dari situ, sekalipun kejayaan yang telah dicapai bersifat monumental dan amat signifikan, ia bukanlah alasan yang membenarkan kita untuk berhenti berusaha, berasa puas hati, berasa selesa, apatah lagi mengambil sikap bersimpuh sambil berpeluk tubuh.

3. Apa yang sewajarnya dilakukan demi survival serta kesejahteraan rakyat terus meningkat lagi terjamin dalam dunia yang amat kompetitif dewasa ini, marilah melipatgandakan usaha bagi menambahbaik daya saing nasional melalui penggunaaan kreativiti, inovasi dan menjulat usaha penciptaan kekayaan baru berasaskan sifat keusahawanan mandiri. Semua matlamat ini tidak mungkin akan tercapai tanpa wujudnya perpaduan nasional, keamanan, kestabilan dan keharmonian.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,


4. Membelek helaian-helaian tawarikh, apabila negara mencapai kemerdekaan 54 tahun lalu sehingga Malaysia dibentuk enam tahun kemudiannya, bersama-sama Sabah dan Sarawak, banyak pihak ketika itu, sama ada pemerhati asing, mahupun warga tempatan berasa ragu-ragu serta waham mempersoalkan tentang, sebuah negara baru yang negeri-negerinya terpisah dek Laut Cina Selatan, sedang diancam pula pemberontakan komunis, dengan separuh penduduknya hidup di bawah paras kemiskinan, ditambah oleh faktor kemajmukan demografik yang luar biasa kompleksitinya, mungkinkah mampu untuk kekal utuh sebagai sebuah negara bangsa apatah lagi untuk berjaya?

5. Ternyata, pencapaian Malaysia selama ini, bertatih dan berjalan jatuh untuk mengecap nikmat kejayaan diiringi sebuah takdir yang penuh cabaran. Jika disisir sejarahnya, semacam satu keajaiban diawal usia setahun jagung meraih kemerdekaan, hakikat yang tersebut tadi ditambah berat pula dengan penerimaan sistem dan falsafah pentadbiran negara berasaskan Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan serta Persekutuan, telah diterima amal secara tuntas oleh kita begitu awal ketika mana proses pembudayaan masih lagi tidak matang.

6. Jelas sekali, sebelum merdeka, warga tiga belas buah negeri yang bersatu membentuk Malaysia tidak pernah berpeluang untuk memilih kerajaan yang akan memerintah sekalipun corak pentadbirannya. Kewujudan mereka hanyalah sebagai rakyat negeri-negeri naungan atau tanah jajahan yang diberi keistimewaan politik terhad mengikut budi bicara kuasa pemerintah. Pastinya, ini, bukanlah hak politik tulen yang terbit daripada kewarganegaraan sebuah negara merdeka serta berdaulat.


7. Menyingkap fakta, sebelum merdeka, pemilihan politik pertama yang berlangsung di mana rakyat telah diberi peluang secara terhad untuk memilih wakil mereka adalah semasa pemilihan beberapa Majlis Perbandaran pada tahun 1952 dan seterusnya pemilihan sebahagian Anggota Majlis Perundangan Persekutuan pada tahun 1955. Sebaliknya, hanya tahun-tahun selepas merdeka bermula 1959, rakyat mula diberi hak dan tanggungjawab sepenuhnya untuk memilih semua ahli Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri sebagai hak budi bicara mutlak dalam menentukan parti manakah bagi membentuk kerajaan.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,


8. Sememangnya kita perlu bersyukur kerana dari masa hingga masa, walau apapun rintangan menjelma, sama ada bersifat dalaman mahupun luaran yang telah mengancam demokrasi dan kebebasan individu seperti pemberontakan komunis, konfrontasi menentang penubuhan Malaysia, rusuhan kaum, kemelesetan ekonomi, ekstrimisme agama mahupun cauvinisme perkauman, Alhamdulillah, setiap satunya telah berjaya ditangani dan dihadapi menggunakan kerangka tindakan berhemah, demokratik berasaskan prinsip keluhuran perlembagaan serta kedaulatan undang-undang.

9. Barang harus diingat jua, sepanjang tempoh tersebut tidak pernah terlintas di benak pihak kerajaan walau sedetikpun untuk menukar sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan sedia ada dengan sebarang sistem anti-demokratik, waima betapa getir cabaran yang dihadapi. Seperti terakam pada susur galur negara, disebabkan tragedi 13 Mei, Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong bertindak atas nasihat YAB Perdana Menteri ketika itu menurut peruntukan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, telah mengisytiharkan darurat.

10. Salah satu kesan pengisytiharan darurat 1969 tersebut adalah proses pilihanraya yang belum selesai di Sabah dan Sarawak telah digantung. Peristiwa selanjutnya yang berlaku adalah pemilihan Dewan Rakyat telah disempurnakan dalam tempoh lebih kurang dua puluh bulan kemudian dan sistem Demokrasi Berparlimen dipulih kembali apabila keamanan negara telah stabil seperti sediakala.

11. Kendatipun begitu, Allahyarham Tun Abdul Razak selaku Timbalan Perdana Menteri pada masa tersebut merangkap Menteri Pertahanan yang telah diamanahkan mengetuai Majlis Gerakan Negara atau MAGERAN, dengan memiliki kuasa mutlak eksekutif dan perundangan, tidak pernah menyimpan hasrat untuk mengekalkan kuasa-kuasa tersebut lebih lama daripada apa yang perlu.

12. Sudah terang lagi bersuluh, Allahyarham Tun bersama rakan-rakan ketika itu amat menyedari bahawa kuasa luar biasa tanpa sempadan yang tergenggam di tangan mereka tersebut tidak boleh sekali-kali dijadikan suatu kelaziman demi masa depan negara tercinta. Sebaliknya, mereka faham kuasa total itu sekadar suatu amanah untuk mengekang dan mengawal tragedi serta kegoncangan yang berlaku.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,


13. Sebetulnya lagi, sebagai sebuah negara demokrasi berparlimen, kuasa untuk menentukan parti politik mana yang akan membentuk kerajaan sama ada di peringkat Persekutuan mahupun di peringkat negeri terletak secara mutlak tanpa kekecualian di tangan rakyat. Setelah lebih lima dekad kemerdekaan negara dan hampir lima dasawarsa pembentukan Malaysia, kita dapati bahawa, pengalaman, kematangan serta kebijaksanaan rakyat negara ini dalam memilih kerajaan demi menentukan halatuju masa depan yang mereka dambakan tidak boleh dinafikan oleh sesiapapun jua.

14. Bahkan, saya sering mengutarakan bahawa era kerajaan mengetahui segala-galanya dan memiliki monopoli terhadap kebijaksanaan sudah melewati tempohnya. Revolusi dalam bidang teknologi maklumat, kemajuan komunikasi dan kecanggihan pengangkutan telah membuka persaingan serta perbandingan secara meluas lagi dinamik dalam pasaran idea.

15. Kontemporari ini, taraf serta akses rakyat kepada semua peringkat pendidikan semakin meluas seiring dengan korpus pengetahuan yang dimiliki. Disamping itu, pertumbuhan ekonomi yang mapan, pengurangan kadar kemiskinan dan inisiatif kejuruteraan sosial serta keberkesanannya, telah berjaya meningkatkan taraf hidup serta mewujudkan kelas menengah yang besar. Mutakhir pula, keutamaan kehendak dan keperluan rakyat Malaysia telah mengalami perubahan yang besar berbanding empat atau lima dekad yang lalu.

16. Melangkah lebih jauh, mentadbir negara yang terzahir dari saat kemerdekaan dikudratkan oleh kehendak rakyat, kerajaan kini akan terus komited menjunjung sistem Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan, kedaulatan undang-undang, falsafah persekutuan serta prinsip imbang dan periksa di antara ketiga-tiga cabang kerajaan.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,


17. Sebagai yang ramai maklum bahawa, kecuali darurat akibat konfrontasi tahun 1964, yang telah dibatalkan secara tersirat, kesemua proklamasi darurat lain yang telah diisytiharkan sebelum ini, masih dianggap berkuatkuasa sehingga hari ini. Justeru, menginsafi bahawa realiti negara Malaysia telah berubah, merasai denyut nadi, resah gelisah dan aspirasi rakyat yang mahukan Malaysia menjadi lebih terbuka lagi dinamik demokrasinya, di mana, pendapat, idea dan kebimbangan massa lebih diberi perhatian, agar dapatlah kita berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan sistem demokrasi lain di dunia yang berasaskan falsafah universal dari rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat, maka, kerajaan kini, di bawah Fasal 3 Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, akan membentangkan kepada kedua-dua Majlis Parlimen dengan usul agar ketiga-tiga proklamasi darurat yang telah diisytihar dulu, supaya ditamatkan kuatkuasanya. Pada hemahnya, sudah tiba waktu rakyat Malaysia menuju masa depan dengan paradigma seterusnya yang berasaskan harapan baru dan bukannya terbelenggu oleh nostalgia kekangan sejarah lampau.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,


18. Dalam menyusun atur peradaban bernegara bagi menghadapi keadaan luarbiasa yang mengancam keselamatan tanahair dan kesejahteraan rakyat, tidak dapat tidak, menuntut kepada langkah-langkah khas yang kadangkala, bersifat di luar norma demokratik. Umpamanya, tindakan tahanan pencegahan. Sesungguhnya, kebijaksanaan menangani keganasan memerlukan kita mencegah perlakuan itu, sebelum kehilangan nyawa mereka yang tidak berdosa, harta benda atau menatijahkan apa-apa kecederaan. Ini merupakan satu kebenaran yang bersifat global dan diterima ramai.

19. Dari perspektif undang-undang Islam pula, ia terangkum jelas dalam Maqasid Syariah yang berobjektif melindungi lima perkara utama yakni; pertama: agama, kedua: nyawa, ketiga: akal, keempat: keturunan dan maruah serta kelima: harta benda. Bahkan prinsip Usul Fiqah banyak membicarakan tentang perlunya disekat lebih awal sesuatu kemungkaran itu, sebelum ia berlaku. Manakala satu prinsip menyatakan bahawa, keputusan pemerintah adalah satu amanah yang perlu dibuat bagi pihak yang diperintah atas kepentingan maslahah ramai.

20. Ini bukanlah ehwal yang pelik, tidak lazim atau asing. Terbukti, negara-negara demokrasi yang maju seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom juga telah menggubal rangka perundangan khas bagi menangani ancaman pengganas pasca tragedi 11 September.

21. Pucuk pangkalnya, perseimbangan serta perimbangan yang harus ada bagi sebuah demokrasi moden adalah, diantara keselamatan nasional dan kebebasan individu. Itulah tugas dan tanggungjawab sebuah kerajaan yang matlamat tertingginya, menjunjung kebajikan serta kesejahteraan rakyat untuk mencari keseimbangan yang betul ini.

22. Misalnya, kebebasan bersuara yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan tidak sesekali bermaksud sebagai kewenangan hak kepada mana-mana pihak untuk membuat fitnah dan menghasut api kebencian. Sebagai contoh mudah yang lain, kerajaan turut bertanggungjawab untuk menghalang jeritan palsu tentang bom dalam sebuah stadium yang penuh sesak. Ini kerana, kebebasan luar kawal sebegitu, akan hanya menimbulkan panik yang boleh membawa kepada kecederaan dan kehilangan nyawa.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,


23. Sepertimana yang saya janjikan dalam ucapan sulung saya semasa mula-mula mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada 3 April 2009, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dikaji secara komprehensif. Sehubungan dengan itu, suka saya mengumumkan pada malam yang bersejarah ini, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dimansuhkan terus.

24. Untuk mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah bagi memelihara ketenteraman dan keselamatan awam, dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal di bawah semangat serta payung Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan. Pokoknya, akta-akta ini nanti bermatlamat untuk memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara.

25. Di atas segalanya, Kerajaan akan tetap memastikan hak asasi mereka yang terbabit terpelihara. Apa-apa undang-undang yang diperbuat akan mengambil kira hak dan kebebasan asasi berlandaskan Perlembagaan Persekutuan. Undang-undang baru ini akan memperuntukkan tempoh tahanan oleh polis yang secara substansialnya lebih pendek daripada apa yang ada sekarang dan apa-apa tahanan lanjut hanya boleh dibuat dengan perintah mahkamah kecuali undang-undang berkaitan keganasan, masih dikekalkan bawah kuasa Menteri.

26. Di sudut lain, kerajaan juga memberi komitmen bahawa mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya kerana ideologi politik. Umumnya pula, kuasa untuk melanjutkan penahanan akan beralih daripada badan eksekutif kepada badan kehakiman kecualilah undang-undang berkaitan keganasan itu tadi.

27. Dalam konteks ini juga, selain memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960, Kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa. Sehubungan dengan itu lagi, kita tidak akan teragak-agak untuk meminda atau memansuhkan undang-undang yang tidak lagi relevan.

28. Kajian semula komprehensif ini akan melibatkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 di mana prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan. Kerajaan juga akan mengkaji semula seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan. Namun, kebenaran berhimpun diberi selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan kelak disamping mengambilkira norma-norma di peringkat antarabangsa.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,


29. Sebagai sebuah negara, Malaysia dan seluruh warganya kini berada di persimpangan jalan. Pilihan yang kita putuskan hari ini akan menentukan nasib serta mencorakkan rupabentuk Malaysia pada masa hadapan, tanah air yang akan kita wariskan kepada anak-anak kita dan generasi mendatang. Persoalannya, mampukah kita melampaui dan mencabar wasangka lazim bahawa rakyat Malaysia daripada latarbelakang yang majmuk, status sosioekonomi berbeza dan fahaman politik pelbagai, secara iradat manusiawinya, tiba kepada konsensus untuk tidak tunduk menyerah kepada sekam kebencian dan kecurigaan yang pastinya mengheret kita ke lembah kehinaan. Sebaliknya, ayuhlah kita bersama mendaya sebuah masa depan yang sarat dengan harapan dan kemuliaan.


30. Yakinlah bahawa, ia satu kekuatan bukan satu kelemahan untuk kita meletakkan kepercayaan kepada kebijaksanaan rakyat Malaysia membuat pilihan dalam mencorakkan hala tuju masa depan mereka sendiri. Jika kita menganggap ia satu kesilapan maka, apakah maknanya pencapaian kita hari ini, apakah gunanya kita merancang pembangunan negara degan begitu tersusun semenjak merdeka, apakah gunanya kita membelanjakan sebahagian besar khazanah negara setiap tahun untuk memberikan akses pendidikan berkualiti kepada semua rakyat, membebaskan warga daripada cengkaman kemiskinan, membina infrastruktur fizikal serta teknologi komunikasi maklumat yang berkelas dunia?


31. Jawapannya sangat jelas yakni, langkah-langkah yang saya umumkan sebentar tadi tidak lain tidak bukan adalah inisiatif awal transformasi politik secara tertib lagi berhemah. Ia berdiri sebagai pelengkap amat penting serta perlu kepada insiatif-inisiatif transformasi bidang ekonomi dan penyampaian awam yang pihak kerajaan telah rangka dan laksanakan semenjak lebih dua tahun kebelakangan dalam usaha menuju sebuah negara moden dan progresif.


32. Pastinya, masa bukan terlalu awal mahupun terlalu lewat, akan tetapi inilah kala paling sesuai serta waktu paling tepat untuk perhitungan-perhitungan besar sedemikian diambil dan dilancarkan. Kita maklum, walaupun bagi pendapat sesetengah pihak ia penuh berisiko, kita akan melakukannya demi survival, setelah lebih lima puluh tahun negara merdeka, dan hampir lima dekad Malaysia terbentuk. Lantaran kita di ambang pedati yang sedang berpacu deras untuk sampai ke destinasi sebagai sebuah negara maju sepenuhnya.


Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,


33. Akhir kalam, saya ingin tegaskan bahawa tanpa syak dan tanpa ragu-ragu lagi, Malaysia yang kita impikan bersama dan sedang kita cipta ini adalah Malaysia yang mengamalkan demokrasi berfungsi dan inklusif di mana keamanan dan ketenteraman awam dipelihara selaras dengan roh ketertinggian Perlembagaan, kedaulatan undang-undang, penghormatan kepada hak asasi manusia dan hak-hak individu.


Demi Malaysia, bertawakallah semua dan kepada Tuhan kita berserah.


Wabillahitaufik Walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Terima kasih.


***********


Beberapa anggota Jemaah Menteri Kabinet kelihatan tekejut dengan pengumuman ini. Apakah PM Najib tidak membawa perkara sebgini ke Kabinet sebelum diumumkan kepada rakyat malaysia?


Para 26 ucapan PM Dato’ Seri Najib ini menimbulkan tanda tanya apakah Kerajaan biasa menahan individu bawah ISA kerana fahaman politik. Samada ISA digunakan sebagai alat politik atau tidak, ianya tidak menjadi perkara yang paling penting kerana ISA dan EO merupakan undang undang yang digunakan pasukan keselematan, termasuk Kementerian Dalam Negeri untuk menentukan mereka yang dipercayai melakukan jenayah terhadap negara, Perlembagaan, Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong dan masyarakat secara amnya dengan mengancam keselamatan dalam negeri, berjaya dibendung tanpa perlu proses perundangan yang mungkin akan menyebabkan mereka ini terlepas.


Namun, perkara pokok ialah kesan pengumuman yang menjadi kejutan ini. Isu isu keselmatan dalam negeri bukan sahaja setakat politik, ancaman keganasan global (senario masakini) dan kekejaman kominis (sejarah antara 1948-89). Ianya lebih rumit dan menyeluruh dari itu.


Dunia hari ini berhadapan dengan pelbagai komplikasi yang berpaksi kepada jenayah terancang dan berjariangan global. Isu isu seperti jenayah terancang seperti pemerdagangan manusia, pengubahan wang haram (money laundering), dadah, pelacuran, sindiket judi haram, penyeludupan bahan merbahaya (termasuk senjatapi) dan ceti haram (Ah Long).


Jenayah jenayah ini makin menular dan sofistikated.


Untuk mengatasi permasalahan ini, banyak sumber perlu dilaburkan seperti masa, kerja penyiasatan, kajian dan analisa, jaringan maklumat dengan agensi keselamatan luar negara dan sekiranya berjaya dikemukakan penjenayah ini kehadapan pengadilan, kerja persiapan dan penyediaan perundangan yang amat rumit.


Apakah selepas ini, PM Dato’ Seri Najib akan memperuntukan lebih banyak sumber seperti anggota dan peralatan seperti cctv, alat pengawasan (surveillance), telekommunikasi (termasuk hubungan satelit), internet jalur lebar dan mudah alih, senjata dan kelengkapan agar pasukan keselamatan seperti Polis boleh melakukan tugas dengan effektif.


Perkakasan seperti lebih banyak helikopter dan bot juga diperlukan. Ini belum diambil kira keperluan peralatan seperti pesawat kawalan dari udara (AWACS) dan satelit. Jelas ini akan menggunakan banyak sumber kewangan hanya untuk menyediakan perkakasan. Ini belum lagi meyediakan ‘perisian’, terutama melatih anggota sehingga menjadi pakar. Kepakaran ini juga merangkumi kemampuan untuk menyiasat, membuat kajian dan analisa dan paling penting, berkongsi maklumat dengan agensi keselamatan luar negara.


Ini bermakna sekurang kurangnya, Pasukan Polis DiRaja Malaysia memerlukan tambahan 180,000 anggota baru, bagi melengkapkan kekuatan sediada dan meningkat nisbah kepada 1:100 bagi penduduk. Ini bagi menentukan Polis mempunyai cukup sumber bagi mengadakan siasatan terperinci dan menyediakan kes agar mereka yang dianggap sebagai ‘penjenayah’, walaupun secara kompleks berjaya ‘menutup tapak tapak’, akan dapat didakwa.


Ini semua belum merangkumi agensi lain seperti Agensi Pengawasan Maritim Malaysia, Suruhanjaya Penyiasatan Rasuah Malaysia dan paling penting, Jabatan Peguam Negara. Persempadanan negara merupakan sesuatu yang amat mengerunkan, jika diambil kira ketumbukan pasukan yang menjaga keselamatan dalam negeri sekarang. Panjang pantai sahaja adalah 4,675km. Ini belum mengambil kira sempadan darat dengan Indonesia dan Thailand sepanjang 3,147 km, yang amat mudah dibolosi.


Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang dikira sebagai ‘lapuk’ dan ‘tidak demokratik’ hari ini merupakan alat yang diujudkan oleh proses demokrasi. Ianya berjaya mengekang banyak perbuatan jahat keatas masyarakat dan negara, tanpa memerlukan banyak sumber.


Kesan strategik keputusan ini selain menimbulkan perbelanjaan untuk keselamatan dalam negeri belum jelas. Namun, dijangkakan ramai dikalangan pendukung nasionalism akan menentang keputusan yang memeranjatkan ini. Ramai akan bersetuju bahawa demi masa depan negara dan masyarakat, keputusan ini bukanlah ‘Transformasi’ yang didamba.


*Dikemas kini 2300hrs



Thursday, 15 September 2011

Zaharin Mohd Yasin aka Sang Kelembai Wajar Dipecat Dari UMNO ... Sekali Lagi

by 


Penulis seboleh-bolehnya tidak mahu menggunakan blog CTS untuk menghentam rakan-rakan Bloggers. Namun apabila telunjuk mencucuk mata dan kelakuan melampaui batas dan adab keMelayuan, mahu tidak mahu, Penulis terpaksa menegur dan mengkritik waima rakan-rakan sendiri.

Blogger dan pemimpin UMNO yang penulis maksudkan adalah Zaharin Mohd Yasin atau lebih dikenali sebagai Sang Kelembai. Beliau merupakan Setiausaha Bahagian, Bandar Tun Razak dan juga merupakan Setiausaha Barisan Nasional bagi bahagian yang sama.

Bagi generasi baru yang kurang mengenali beliau, Zaharin Mohd Yasin atau Sang Kelembai adalah antara blogger terkenal yang terlibat dalam "gerakan" maya untuk menjatuhkan Perdana Menteri pada masa itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi atau Pak Lah. Sang Kelembai di dalam penulisan di blognya menghentam hebat kepimpinan Pak Lah. Malah beliau antara blogger pertama yang menggelarkan kepimpinan Pak Lah sebagai "Kerajaan Tiga Beranak". Zaharin juga merupakan ahli blogger UMNO yang pertama dipecat keanggotaannya dari parti.

Namun beza Zaharin dengan kami semua, blogger-blogger yang lain adalah bilamana beliau dikecam hebat oleh rakan dan lawan apabila beliau telah menunjukkan sikap "berlembut" dengan kepimpinan Pak Lah, berbeza dari apa yang ditulis di dalam blognya, sehingga beliau sanggup mencium tangan pemimpin yang dikecamnya. Ramai yang membuat persepsi sendiri mengenai perkara ini termasuk juga penulis, namun persepsi tinggal persepsi. Tiada bukti dapat kami kemukakan.



Hari ini, setelah beberapa lama kembali ke dalam UMNO, Zaharin telah membuat perangai lamanya kembali. Kini, beliau kembali mendendami pemimpin UMNO nombor dua, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin. Beberapa "posting" di dalam ruangan sosial Facebook nya terang-terang menyerang peribadi dan kepimpinan Tan Sri Muhyiddin sebagai Timbalan Perdana Menteri. Beliau juga berkali-kali telah mencuba melaga-lagakan di antara Datuk Seri Najib dan Timbalannya itu.

Penulis tidak pasti apakah sebab utama yang menyebabkan Zaharin berpatah arang berkerat rotan dengan Tan Sri Muhyiddin sehinggakan beliau sanggup mengelarkan dengan perbagai gelaran seperti "penyamun besar" dan "anak paria". Penulis tidak dapat menerima penghinaan yang begitu hebat terutama dari Zaharin, seorang ahli UMNO dan pemimpin bahagian. Penulis tidak pasti di manakah ketidakpuasan hati beliau bermula. Namun Penulis mengagak ketidakpuasan hati beliau bermula apabila beliau tidak lagi disambung jawatannya sebagai Setiausaha Bahagian Bandar Tun Razak. Hari ini merupakan hari terakhir beliau memegang jawatan tersebut.

Sebagai seorang ahli UMNO dan pemimpin bahagian, Zaharin mempunyai saluran yang cukup untuk menyalurkan ketidakpuasan hatinya melalui saluran parti. Kenapa beliau tidak melakukan sedemikian? Sebaliknya, beliau menggunakan medium sosial awam untuk menghentam malah menghina kepimpinan UMNO, terutama Timbalan Presiden sendiri. Tindakan Zaharin mungkin ada motif "memeras ugut" kepimpinan parti seperti mana beliau lakukan ke atas Pak Lah. Mungkin, saya tekankan mungkin dengan kaedah peras ugut ini, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan terpengaruh seperti Pak Lah dan akan kembali mengutip Zaharin.

Jangan ada yang terkejut, suatu hari nanti kita akan lihat Zaharin akan mencium tangan Tan Sri Muhyiddin pula. Sejarah selalunya akan berulang. Apapun, buat sementara ini, saya mencadangkan agar tindakan disiplin yang keras dikenakan ke atas Zaharin Mohd Yassin ke atas tindakan yang beliau lakukan terhadap kepimpinan parti. Perlu ditekankan, UMNO tidak memerlukan seorang pemeras ugut, orang yang 'hadap'kan jawatan, seorang penjilat ludah sendiri dan pengampu di dalam parti. Di bawah saya lampirkan "posting-posting" keterlaluan beliau yang saya maksudkan:












Tak habis-habis lagi...Nampaknya Sang Kelembai ni bukan penyokong parti..beliau lebih kepada penyokong pemimpin....harap dengan perlantika semula beliau sebagai Setiausaha UMNO Bahagian BTR, beliau akan dapat pastikan kerusi Parlimen BTR dimenangi oleh BN semula...




K'jaan mansuhkan ISA dan Akta Buang Negeri

K'jaan mansuhkan ISA dan Akta Buang Negeri: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak malam ini mengumumkan keputusan kerajaan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Akta Buang Negeri 1959. Sepertimana yang saya janjikan dalam...

Friday, 9 September 2011

MAS workers union threaten strike

MAS workers union threaten strike:
Three of MAS unions representing 15,000 employess are threatening a strike. If the strike happens, it could affect the nation's transport system as the pressure will be on other mode of transport to pick up the slack.

Their concern is MAS was forced by the disbanded exco to cannibalise the potentially sucessful Firefly to be replaced by Sapphire.

The issue is more than just that.

The exco, comprising of representative from MAS and Air Asia, was making major decisions before the collaboration agreement and stewardship is in place. The suspicion by the unions is that more MAS interest is being sacrificed for Air Asia interest.

While the unions' concern for its members is genuine, the integrity of the MASEU President is questionable. That relates back to the very issue that previous MAS kept avoiding to address. And that is bleeding the company.

A new suitable CEO is needed and they can't pick a wrong one again and again.

------------------------

The Star report on the picket below:

Unions threaten to picket over MAS-Air Asia deal

Thursday September 8, 2011

SUBANG JAYA: Some 15,000 members from three Malaysia Airlines (MAS) workers' unions say they will picket if the MAS-Air Asia deal goes through.

"We do not agree with the collaboration or the move to establish the new airline Sapphire (under the deal)," said MAS Employees' Union (Masue) president Alias Aziz.

Maseu joined forces with the Airline Workers Union of Sarawak and Air Transport Workers Union of Sabah in announcing their ultimatum to the press here Thursday.

Alias said the airline and its union workers would be on the losing end of the collaboration between budget carrier Air Asia and national carrier MAS.

"This is not the way to revitalise MAS. We should straighten out our own affairs starting with the decision makers," Alias said.
The mistake was that the exco or a committee established to temporarily managed until a replacement for the outgoing CEO, Tengku Azmil was found was not just doing day to day management.
They were seriously dividing up MAS's business in favour Air Asia without the supposed collaboration agreement and stewardship of the company addressed first.
The problem with the exco was it's membership - which include Tan Sri Tony Fernandez and Dato Kamaruddin Meranun of Air Asia and Dato Rashdan "Danny" Yusof, a member of Binafikir that came up with the "half-bake" idea of Wide Asset Unbundling (WAU) and now Executive Director of MAS - were not personalities MAS employees are comfortable. The half-bake comment will eventually be explained.
Only two staff managed to speak their mind in the uncustomary short townhall-style briefing on August 11th. Both expressed frustration and unhappiness with the past Government appointments that failed to address the problems and failed to turnaround the Company.
In the first place, the employee of MAS do not trust most of those involved in this deal, be it in the Air Asia side and MAS side, and at all level of the collaboration.
The reason being that the employee knew they, including former Prime Minister Tun Abdullah Badawi who is the sleepy Adviser of MAS and supposed to take stewardship of MAS, were the one who wrecked MAS badly after Tan Sri Mohd Nor Yusof executed the WAU restructuring. It is as the Malay proverb say, seperti tikus membaiki labu, which means expecting the gnawing mice to repair the pumpkin.
Even the collaboration was leaked by Kalimullah's news portal, The Malaysian Insiders (MI) on August 6th first before the official announcement on August 8th.
The employees had a series of non-airliner and inappropriate background of airliners leading the company and it only further worsened the company's situation. It doesn't help that part of Air Asia success came at a price to MAS for being forced to give-up valuable routes.
Since the fundamental mistake of in-bred Dato Fuad Dahlan, MAS was constantly being downsized by uncreative accountant-styled management in favour of cost cutting instead of revenue generation and capacity utilisation (if not capacity building). The subsequent CEOs had little business acumen and entrepreneurship. 
The union only knew of the plan to dump Firefly to put in place Sapphire. That gave the impression that Firefly is being cannibalised in favour of Air Asia.
Khazanah Nasional CEO, Tan Sri Azman Mokhtar had given assurance in his briefing with bloggers that there will be no cannibalisation into the business of the three parties involved; namely Malaysian Airlines (MAS), Air Asia and Air Asix-X.
Most of the staff that attended the briefing on AUgust 11th did not know that the reason Mohd Nor had to leave by 11 AM and Executive Director Danny did not utter a single word was that the first exco meeting was scheduled.
It wasn't because Danny was uncomfortable when veteran pilot, Captain Azmi and Alias demanded that the CEO must be an Airliner and not accountants (or in essence, no more book-keepers and financial man).
In the first exco meeting, the whole company's financial and business details were revealed to Tony and Kamaruddin of Airasia. The London route was slashed down from a 747 to 777 and caused headache to the branding. Naturally, Air Asia X will fill-in the vacuum left by the reduced capacity.
Alias could sense they is a long list of chop chop and expressed further concern. Read the News Straits Times on August 13th, below:
Don't sideline capable staff, says MAS union

By Adeline Paul Raj

SUBANG JAYA: Malaysia Airlines (MAS) biggest employees' union says it isn't necessarily against the latest changes taking place at the national airline but wants assurance that the employees will be well looked after.

Malaysian Airline System Employees Union (MASEU) president Alias Aziz said Prime Minister Datuk Seri Najib Razak had assured him on Thursday that would be no job cuts nor voluntary separation schemes (VSS) to follow the latest reshuffle at the airline.

The prime minister's "guarantee" had somewhat helped soothe staff concerns about job security, he said.

But, the union is hoping for more. Key among its wishes is that the airline's new management will not sideline experienced and capable staff when looking to fill top positions.

"We've observed that every time there is a reshuffle at MAS, we are always disappointed as the new managing director (MD) tends to bring in about 30 to 40 of his own people for middle-to-top management posts.

"Some work well, but we notice the bulk of them -- maybe 70 per cent -- are not well-versed in the airline industry and we are the ones who have to teach them.

"Sadly, there are very capable people who have worked here for 20 to 30 years and have not been given the opportunity to take on these roles," Alias said at the MASEU headquarters here yesterday.

Alias, a station head for MAS at the Kota Baru airport, has worked under seven different MDs in his 15 years of helming MASEU.

The union, one of eight for MAS, represents about 75 per cent of the airline's 20,000 graded staff all over the world.

Alias, who hopes the new MD will be from within MAS, said the union had identified at least three individuals who were capable of turning around the ailing airline.

He declined to name them, but said they were currently heads of divisions. The union passed on their recommendations to MAS new chairman Tan Sri Md Nor Yusof at a recent townhall session.

"They've turned around departments, so they should be given the opportunity to turnaround the airline."

Alias said employees were "shocked" to find out last week that there was to be yet another management reshuffle, and that individuals from rival AirAsia Bhd were to become shareholders. Morale has since been low.

A share swap will see AirAsia's Tan Sri Tony Fernandes and Datuk Kamarudin Meranun end up with a 20.5 per cent stake in MAS via Tune Air Sdn Bhd.

In turn, MAS' parent Khazanah Nasional Bhd will have a 10 per cent stake in AirAsia and its sister company AirAsia X.

"When enemies want to become friends, we don't know if the intention is sincere... we can only hope it is," he said.

MAS is currently on the lookout for a new MD following the recent resignation of Tengku Datuk Azmil Zaharudin. The airline lost 2,500 staff via a VSS in 2006 when Datuk Seri Idris Jala came in as MD.

Alias urged politicians not to take advantage of the situation by making "all sorts of comments" about weaknesses within MAS.

"We ask for support to bring staff morale back up so that productivity can be raised. Politicking about the situation doesn't do us any good."

He said there was scepticism about the latest reshuffle as past experience had shown that only a a few top individuals would benefit, while the lot of the staff remained the same.

MAS changed MDs so often that it was difficult for staff to get excited about another change, he said.

"We are still left out. For example, we don't have benefits like attractive houses and vehicle loans that other government-linked companies tend to have."

Alias said, in his short meeting with Najib last Thursday, the prime minister conveyed his hope that employees would work hard and change the culture at the airline.
The exco have disbanded, and there is a long list of things to do before the collaboration commenced. It is cannibalisation before the no cannibalisation collaboration.

One new source of information broke to this blogger that 7,800 empoyees will be retrenched. When the Butcher from Shell, Dato Idris Jala was doing his retrenchment masqueraded as MSS instead of VSS, he subsequently went against his first word said in his first briefing with the staff to bring in a lot of new and inexperianced staff and mid management level position from outside, particularly Shell and Ernst and Young.

While Alias's words are justified concerns, but he himself is of questionable integrity. The much talked in MAS is that he is more worried of his web of interest in the company than representing for the best interest of the employees and companies.

He remains in leadership of MASEU because he pays for his position. As one reliable source described there was instance of him offered bribery in the tune of RM5 million a year to his potential competitors.

It is already more than a month and Khazanah has yet to decide on a new CEO for MAS. In a 3-series to reveal many untold story inside MAS to begin next Monday, the new CEO must not only heed Alias advise to sort out MAS own affair and not resort to another morale depressing move as to retrench the employee, but to address the moral hazard attitude at the first and second level management and corrupt "cartels" existing since god knows when in the likes of Alias.

The problem of MAS is complex and require a person familiar with Airline's nature of business. The person is capable to go to the ground to understand the reports, information and numbers fed to him or her and read in a comfortable air-conditioned room. Equally important, he must be respected or earn the respect of the staff in order to get their cooperation and commitment.

The decision to collaborate with Air Asia is seen as another quick fix solution that is not addressing the problems in MAS.

In addition, the deal is shrouded with doubts and mysteries.

As a blogger who fought against the previous administration for their insidious corporate moves like ECM Libra-Avenue Merger, Parkway purchase of Pantai, subsequent green-mailed control of Parkway and many more, it is disheartening that similar style of deals still prevail under the current administration.

The reason obviously is because the same people in still in charge and given freewill to charter their course. The Prime Minister refused to reshuffle the cabinet and corporate personalities.

The Star published a commentary by the CEO of Minority Shareholder Watchdog Group, Rita Benoy Bushon. Although she seemed a tad bias for Air Asia, her issues are quite legitimate. To be fair, she could only comment on publicly available information.

It is likely beyond her to know the behind-the-scene insidious dealings of Air Asia in the National Airline Rationalisation plan in 2005, rural air service, demanding and ditching things at his whims and fancies, unpaid airport services, etc.

Are minority shareholders being given the full picture of MAS-AirAsia collaboration?

Comment by Rita Benoy Bushon

THE recent share swap arrangement between the major shareholders of AirAsia and Malaysia Airlines (MAS) comes with the benefit of a period of contemplation.

On Aug 9 a collaboration agreement was announced between Tune Air Sdn Bhd and Khazanah Nasional Bhd, the major shareholders of AirAsia and MAS respectively, to strengthen their collaboration to “further align their respective interests in AirAsia and MAS”.

Our views are from a minority shareholder perspective on both sides of the public listed companies (plcs). Firstly, the collaboration sees two domestic competitors wanting to work together for a common good. It also seemed like a move toward acknowledging the seemingly unsolvable problems that MAS poses, and the Government allowing Tan Sri Tony Fernandes to come in and shake things up. MAS minorities gain the considerable expertise of Fernandes and Datuk Kamarudin Meranun, two of the four pioneers of what is essentially one of the best low-cost airlines in the world.

However, this significant advantage is somewhat cancelled out by a couple of key challenges.

One of them could be a new chief to handle the mindset of MAS' 20,000 employees under the old bureaucreatic way, quite the opposite of AirAsia's entrepreneurial and achievements-based culture of Fernandes' team.

Another issue that further blots MAS' long-term view is an out-of-court settlement involving MAS' former executive chairman, Tan Sri Tajudin Ramli where MAS is among a number of GLCs negotiating for global settlement of all civil suits against Tajudin.

The case management has been set for Sept 29.

Our interest is centred on the following:

That the respective GLC boards, including MAS, assess the merits and demerits of the proposed global settlement, and to be transparent to their shareholders including the timelines, settlement term, the pros and cons, rationale, the ringgit amount involved, and other financial and non-financial impacts.

Interested directors should also declare their interests and abstain from participating in any discussion or voting on the proposed settlement.

The boards are responsible and accountable to all the shareholders, hence full and proper disclosures will go a long way to help to clarify the doubts of the shareholders.

As we know from recent announcements, the problems at MAS kept adding up. It reported a wider-than-expected second quarter loss of RM530mil, bringing its year-to-date losses to a staggering RM745mil.

And what of the perspective from an AirAsia minority shareholder? Slightly negative.

Where MAS benefits from the added expertise of Fernandes and Kamarudin, it in turn could be AirAsia's loss. Shareholders would have bought into AirAsia's attention to costs management, brand-building, fleet and regional expansion. And until recently, both Fernandes and Kamarudin executed brilliantly on all these counts.

This share swap could dilute their attention.

However, this is still an arrangement that can work, since two heads are better than one provided always that execution and absolute accountability is the order of the day. Any less, and any one of a number of externalities, such as volatile fuel costs, uncertainty over global economies and trading activity, makes this partnership of unequals an arrangement that could yet trigger the exit clause under the five-year duration of the collaboration agreement.

It is also a deal made by the parents of both airlines, and thus does not involve the buy-in of the shareholders of either airline. But given the significance from both a national as well as public-private initiative viewpoint, the interested parties must at all times make their key decisions transparent.

To recap, the announced deal saw an agreement to acquire from each other existing shares of both companies, with the result that Tune Air will hold 685,142,000 ordinary shares of MAS representing 20.5%, while Khazanah will hold 277,650,600 ordinary shares in AirAsia representing 10% equity interest in AirAsia.

In addition, a proposed warrants exchange was announced, which involved AirAsia issuing 111,060,240 free AirAsia warrants to MAS shareholders and MAS issuing 274,056,812 free MAS warrants to AirAsia shareholders. Assuming all the warrants are exercised, the total number of AirAsia shares to be issued amounts to 111,060,240 shares, or 4% of the total. And the total number of ordinary shares in MAS be issued assuming full exercise of the MAS warrants is 274,056,812 MAS shares, representing 8.2% of the total.

Some of the stated positives are collaborating in areas where there are “substantial synergies” to be realised, either through joint procurements, increased scale, migration to best practices, lower cost, and the enhanced ability to capture non-captive third party revenues.

And the recognition that there is significant potential in areas like maintenance, repair and overhaul, ground-handling, training, catering and cargo. The plan envisaged an early focus on quickly-achievable synergies such as joint procurements.
Not just shareholders, but are interest of all stakeholders considered?

Thursday, 8 September 2011

GO or no GO, Zarinah and SC under scrutiny


According to The Star's analysis yesterday, the ball is on the Securities Commission's feet or court, which ever way one may like to call it, to determine the party in control of Eastern & Oriental Berhad (E&O).

Sime Darby only purchase 30% stake in E&O from vendors Datuk Tham Ka Hon, Tan Sri Wan Azmi Wan Hamzah and GK Goh Holdings Ltd. The usual practise to require a Mandatory General Offer (GO) is 33% or more.

However there is more to it than just that.

Our highlight of the possibility of an insider trading infringement yesterday here by E&O Chairman and "Mrs Zarinah", Dato Azizan Abdul Rahman and long time business associate, Dato Kalimullah's ECM Libra attracted an interesting view from an anonymous commentator.

There is the possibility that Azizan and Kalimullah's ECM Libra with their associates is taking a lucrative greenmail ride to cash out on a GO by Sime Darby.

This leads to the game Dato Nazir Abdul Razak's CIMB is playing. Have this big bad 'I Banker" been ethical in this dealing?

The Chairperson may not literally have the balls but it is at her feet. GO or no GO, the SC's actions or inactions and decisions or no decisions hereon are under public scrutiny.


Collaboration, Collusion or In-Concert

The Star's analysis yesterday, below:


Will SC require general offer on remaining shares of E&O?

Tuesday September 6, 2011

PETALING JAYA: Questions have been raised as to whether Sime Darby Bhd will be required by the Securities Commission (SC) to launch a mandatory general offer (MGO) for the remaining shares in Eastern & Oriental Bhd (E&O).

This stems from the recent announcement by Sime Darby that it was buying a 30% stake in E&O from a group of shareholders at a price that worked out to a 60% premium to market at the point of the announcement.

While the Takeover Code states that an MGO is only triggered by a 33% or more change in shareholding, there are other instances in which an MGO can be required by the regulator.

According to Para 6.2 of Practice Note 9 of the Takeover Code 2010, the SC has the right to consider all surrounding circumstances to deem if control has been passed to a new party, thereby mandating the new party to launch a general offer.

Among the specific criteria laid out in Para 6.2 is “the consideration for the acquisition of the voting shares” in other words, the premium to market that was paid for those shares.

Other criteria that will be looked at include changes to the composition of the board and to the business of the target company.

A corporate lawyer explained: “Under this provision, acquisition of voting shares higher than the fair value or market price of the voting shares may tend to suggest that the acquirer has obtained control of the company.

“Ultimately, the SC would need to be satisfied that all the evidence gathered demonstrates that the vendor is acting in concert with the acquirer such that the acquirer could exercise control, which is equivalent to having more than 33% in the company and which in turn requires it to conduct an MGO.”


Just before the Hari Raya break, Sime Darby had announced it was acquiring a 30% block of E&O at a price of RM2.30 per share when the market price of those shares was RM1.45. The deal is scheduled to be completed this Friday.

Sime Darby is set to acquire 273 million shares in E&O and 60 million irredeemable convertible secured loan stocks, representing a 30% equity interest, for RM766mil cash.

When the deal is done, Sime Darby will be the single largest shareholder of E&O.

The vendors of the block are E&O managing director and founding member Datuk Tham Ka Hon, Tan Sri Wan Azmi Wan Hamzah and Singapore-listed GK Goh Holdings Ltd.

E&O's share price has risen steadily since the acquisition was announced, closing yesterday at RM1.67 just three sen short of its three-year high of RM1.70 at the peak of the rumours about its supposed merger with SP Setia Bhd.

The most recent uptrend in E&O's share price began since Aug 24.

Just two weeks prior to that, several shareholders of E&O had raised their stakes in the company. GK Goh, on three consecutive days, increased its stake to 12% while Datuk Azizan Abd Rahman, a director of E&O, purchased 100,000 shares.

However, it should be noted that the possibility of triggering the MGO would not arise if the vendor of the shares did not hold any more shares in the target company.

Such was the case of Khazanah Nasional Bhd's divestment of its 32.2% stake in Pos Malaysia Bhd. As Khazanah did not own shares in Pos after the divestment, the buyer could not be deemed to be in control of Pos.

In Sime Darby and E&O's case though, all three vendors of the 30% block will still hold a collective 12% stake in E&O post-transaction.

In an interview with a business weekly, Sime Darby denied any collusion with the vendors of the block. As at press time, the SC had not replied to queries from StarBiz.
The collaboration agreed between the Sime Darby the acquirer and the three vendors is for current management under Dr Tham to remain for three years.

While Sime Darby may have denied they are in-collusion with the vendors, it raises another issue to the issue of vendors still holding on to some shares.

The collaboration means that Sime Darby is working-in-concert with the vendors. The block of
Sime Darby's 30% and the vendors collective 12% adds up to 42%. That has obviously exceeded the 33% trigger point and a GO is mandatory.

Probably CIMB dealmaker Nazir in their capacity as adviser to ECM Libra may have missed out on this possibility. How will SC, particularly SC Chairperson, Tan Sri Zarinah act? GO or no GO?

Kalimullah's greenmail 

Bigdog's reading of the situation when it was known that Kalimullah's ECM Libra entry into E&O yesterday:
This story about Sime Darby ‘talking for the acquisition’ surfaced at The Edge about a month ago. It is believed that Riong Kali ‘leaked’ the deal to the press.

The intention is very clear. ECM Libra has vested interest in property developer. Probably, they are looking into controlling E&O. The end game of the acquisition is most probably do an asset stripping exercise baloney style, ‘slice-by-slice’.

Of course it was not about value adding into the property development plc. It was never their skill or ability to inject any projects or even any brand to the acquired company.

Most probably, it was about getting a quick buck from the garage sale.
In Bigdog's view, "if their adviser is also CIMB, it would be up their avenue for that kind of corporate game."

Will they cash out upon a MGO? If they do, just like what happened to Khazanah on the Parkway deal, Sime Darby will be the sucker. This will invite public uproar.

Prime Minister and Finance Minister, Dato Najib should take notice. Public funds is involved and the dealmaker is his own brother whose least interested in saving the brother's face.



Bigdog added further that "SC should be looking into this probable insider trading since ECM Libra already got its footing in a few months ago. Then again if the deal is about the involvement of ECM Libra, it is doubtful that SC under Zarinah would actually do anything. Selective prosecution had always been the SC practice under her."

E&O's Chairman Azizan bought into E&O prior to announcement of this collaboration and there is that possibility that Kalimullah's ECM Libra bought into it with tips from Azizan. As Chairman, Azizan should be subjected to investigation on insider dealing too.

Will Zarinah allow SC to investigate her husband?



Nazir's double dealing
There could be another possibility that CIMB's Nazir decided that rather than allow ECM Libra do an asset stripping, it is better to take the deal to another of their client, in this case Sime Darby, whose more genuine businessman.

This means that CIMB was double dealing. ECM Libra could be bastards at one time but it unethical for an Investment Banker to betray the trust and interest of it's clients in favour of another client. SC should investigate the business conduct of CIMB.

It should be more glaring now for PM to stop thinking that Nazir should be viewed as a separate individual than himself and he is entitled to his own life.

In the same manner Omar Ong have been prancing himself around, Nazir may have abused his position as brother and misrepresented his proposal and suggestion as directive of the PM. Both these two close advisers of the PM have been influencing policies that is making PM increasingly unpopular with BN's traditional voters, particularly the Malays.

BN is now vunerable for a possible loss in the next general election due to these two individuals . Party members and supporters should also take notice to not allow such risk and voice their concern.

In the meanwhile, all eyes on Zarinah and SC.

Hentikan polimik Mat Indera ini.

Keluarga Mat Indera mahukan nama Mat Indera dicatatkan sebagai pejuang pembebasan negara (freedom fighter). Baharom Shah adik kepada Mohamad yang lebih dikenali sebagai Mat Indera itu berkata Mat Indera adalah seorang begitu komited dengan agamanya merupakan seorang benar-benar seorang freedom fighter bagi membebaskan negara kita dari penjajahan British.

Baharom Shah mahukan saudara kandungnya itu diiktiraf oleh kerajaan sebagai pejuang nasionalis dan bukannya sebagai pertualang kepada kerajaan Malaya kerana semasa itu kita belum berkerajaan sendiri tetapi dibawah kerajaan penjajah British.

Pada tahun 2004, Yayasan Warisan Johor telah mengiktiraf Mat Indera sebagai seorang yang sebaris dengan almarhum Sultan Ismail dan kesemua pejuang kemerdekaan dari Johor.

Apabila kita mempersoalkan isu pejuang negara kita mesti asingkan politik dari isu sebenarnya. Sekarang ini kita membawa isu ini terlalu jauh dan pihak BN khususnya UMNO telah mempolitikan isu ini dengan membabitkan isu komunis semata-mata kerana yang bercakap secara terbuka mengakui dan mengiktiraf Mat Indera sebagai pejuang pembebasan negara.

Tetapi kalau pihak BN yang mengakuinya saya yakin Utusan tidak akan memulakan polimik yang membazir masa ini berlaku di hadapan rakyat yang sudah mual dengan isu-isu yang dipolitikan kerana keadaan terdesak pihak pemerintah pada masa ini.

Secara resminya Yayasan Warisan Johor telah memberikan pengiktirafan kepada Mat Indera sebagai pejuang pembebasan negara dan Mohamad Sabu hanya bersama-sama mengakui hakikat ini. Pengakuan Mohamad Sabu ini telah diselewengkan kerana politik anti Mohamad Sabu yang dilancarkan oleh Utusan, akhbar kepunyaan UMNO ini.

UMNO perlu membuat kenyataan rasmi sekarang untuk mengiktiraf Mat Indera sebagai pengganas komunis dahulu sebelum menuduh dan cuba melibatkan Mat Sabu sebagai orang yang bersimpati dengan komunis.

Setelah UMNO menentukan sikapnya yang menuduh Mat Indera sebagai pengganas komunis maka barulah Khairy Jamaludin atau sesiapa di dalam UMNO untuk berdebat dan bertikam lidah di mana-mana yang beliau suka. Saya menghormati Khairy tetapi Khairy carilah isu lain kalau hendak berdebat kerana masyarakat tahu isu komunis yang dikaitkan dengan Timbalan Presiden PAS ini hanyalah isu yang dipolitikan untuk menagih sokongan ramai dalam pilihanraya nanti. Itu sahaja.

Dalam politik sekilas ikan di air kita sudah tahu jantan betinanya. Elok kita fokuskan kepada isu lain dari isu Mat Indera kerana Mat Indera telah pun di akui sebagai pejuang kebebasan oleh Yayasan Warisan Johor dan tidak ada sesiapa yang mempersoalkannya. Jika pihak UMNO hendak berbahas juga dengan Mat Sabu maka UMNO terpaksa mengambil pendirian yang Mat Indera itu adalah petualang kepada negara. Mahukah UMNO mengambil pendirian itu?

Yang benar tetap benar. Kita mesti mengakui yang UMNO (asal) dulu adalah badan politik yang menyudahkan proses membebaskan negara dari penjajahan British. Sebelum tertubuhnya UMNO itu banyak badan-badan lain telah bertindak untuk mencapai kebebasan itu tetapi British tidak mahu memberikan kebebasan kepada mereka walaupun Britain telah mengambil sikap untuk memerdekakan negara-negara yang mereka jajahi selepas perang dunia yang kedua dahulu lagi.

Elok kita tinggalkan isu Mat Sabu ini di belakang kita kerana memperbesarkan isu ini mungkin akan terpaksa pula kita semua menulis kembali sejarah kita sendiri. Kita mesti sedar sejarah adalah permainan persepsi.

Nelson Mandela yang dipenjarakan selama 26 tahun oleh kerajaan Afrika Selatan (apartheid) telah di anggap sebagai ‘traitor’ oleh kerajaan Afrika Selatan (apartheid) tetapi akhirnya beliau dianggap sebagai hero dan pejuang kemerdekaan negara itu selepas negara itu mencapai kemerdekaan dan terlepas dari cengkaman apartheid itu tadi.

Begitu juga Mat Indera di anggap petualang kepada kerajaan penjajah British tetapi telah di anggap sebagai hero apabila negara kita mencapai kemerdekaan dan telah pun diakui oleh Yayasan Warisan Johor tentang perjuangan kebebasan negara kita.

Tidak usah kita berkelahi kerana isu persepsi ini. Tinggalkan sifat ke anak-anakan kita. Kita semua sudah dewasa dan saya berharap janganlah hendaknya membawa mana-mana pihak untuk menjadi budak-budakan dengan mengenengahkan isu yang tidak ada berkesudahan ini.

Jika UMNO mahu menyebelahi penjajah British, anggaplah Mat Indera ini sebagai petualang kepada kerajaan penjajah itu. Tetapi jika kita mahu menyebelahi semua pihak yang telah berkorban untuk kebebasan kita dari British anggaplah Mat Indera ini sebagai pejuang bangsa.

Bagi diri saya, saya menyebelahi pihak yang menentang penjajahan British dan saya anggap Mat Indera sebagai hero dan pejuang bangsa dan kemerdekaan negara.

Saya tidak tahu pula Khairy (UMNO) menyebelahi pihak yang mana.

by